Hou je mond gezond

Natuurlijk is het fijn als je een mooi gebit hebt, maar wist je dat de gezondheid van je mond veel verder gaat dan sterke tanden?

hippocrates

‘Maak van uw voedsel uw drank en van uw drank uw voedsel’ – Hippocrates, grondlegger van de westerse geneeskunde

In de mond begint het voorbereidende werk op de spijsvertering: de voorvertering. Lippen, tong en gebit zorgen voor de eerste bewerking van het voedsel. Door het kauwen maak je het voedsel klein en vermeng je het met speeksel. Hoe langer het voedsel in de mond blijft, des te beter zal de vertering verlopen. Veel mensen eten te snel, kauwen onvoldoende en geven het voedsel geen kans om zich goed met het speeksel te kunnen vermengen.  Dit is nodig omdat door het speeksel verteringsenzymen vrijkomen. Deze enzymen zorgen ervoor dat ons eten kan worden omgezet in voor het lichaam bruikbare bouw- en voedingsstoffen.  Zoals ik in mijn vorige blog heb aangegeven zijn de darmen ontzettend belangrijk voor de gezondheid. Aangezien de mondflora een aanmerkelijke bijdrage levert aan gezonde darmen, zoals hierboven beschreven, is het volgende dus aan te raden:

Hou  je mond gezond!

Een ongezonde mond kan vergaande gevolgen hebben…. Van ontstoken tandvlees tot hart- en vaat ziekten, van gewichtsproblemen tot psychische problemen…. Denk ook aan diabetes, schildklieraandoeningen, zwangerschapsproblemen, schimmelinfecties, nier- en longziekten en natuurlijke spijsverteringsproblemen.

Een goede tandpasta kan je beschermen tegen deze verschijnselen, maar wat is een goede tandpasta? Want volgens de gemiddelde tandarts is een tandpasta met fluoride essentieel…. Maar wist je dat fluoride juist voor heel veel problemen, zoals schildklierproblemen, kan zorgen?

Fluoride wordt in de tandpasta gedaan om gaatjes tegen te gaan. Dit is toegevoegd omdat het schuurmiddel in de meeste tandpasta’s bestaat uit plastic korreltjes. Dit zorgt voor een mooi wit gebit, maar ook voor gaatjes. We bestrijden het een dus met het ander. De reden dat je tandpasta goed moet uitspoelen is de fluoride die erin zit. Dit goedje is namelijk helemaal niet gezond.

Fluoride is afgeleid van fluorine, een spoorelement die je terug kunt vinden in de natuur. In tegenstelling van fluorine, is fluoride een chemische stof. Het is een afvalproduct dat vrijkomt bij het produceren van fosfaat meststoffen en aluminium. Een klein beetje fluoride kan (vooral voor kinderen) al giftig zijn. Goed uitspoelen is daarom noodzakelijk, maar zelfs dan krijg je een groot deel binnen via je slijmvliezen. Gevolgen kunnen zijn: huiduitslag, hoofdpijn, gaatjes, depressie, concentratiestoornissen, zwakke botten, artritis, stijfheid, neurologische ziekten (hersenen, ruggenmerg, zenuwen, spieren), duizeligheid, buikpijn en zweertjes in de mond.

Ook met voeding kun je veel problemen vermijden. Suikers, zuren en koolzuurhoudende dranken zijn bijvoorbeeld boosdoeners voor veel tandproblemen. Ze tasten het glazuur aan en kunnen gaatjes veroorzaken. Poets bijvoorbeeld niet je tanden vlak nadat je een glas sinaasappelsap hebt gedronken, want dan kun je het glazuur mee weg poetsen! Maar denk ook aan minder voor de hand liggend voedsel, zoals vlees. Vlees blijft tussen je tanden zitten en bij slechte verzorging kan dat gaan rotten. Niet leuk voor je gebit, je tandvlees en je algehele mondflora! Of sommige koolhydraten, zoals brood en pasta wat aan je tanden kan blijven plakken…. Dit maakt het voor het speeksel extra moeilijk om alle etensresten te kunnen verwerken.

Door goed te kauwen aan aandacht te besteden aan je voeding help je je gezondheid dus op verschillende manieren!