Winterhanden

De winter heeft zich nog niet echt laten zien, maar het wordt langzaam kouder in het nieuwe jaar.  Veel mensen hebben last van winterhanden en/of -voeten. Een pijnlijke en vervelende aandoening. Handen en voeten worden steenkoud en zijn nauwelijks op te warmen. Naast de pijn kan het jeuken, je huid kan rood kleuren en er kunnen zwellingen ontstaan. De klachten kunnen plotseling ontstaan en jaarlijks terugkeren, bij veel mensen al wanneer de temperatuur onder de 15 graden komt. Ook de vochtigheidsgraad speelt een belangrijke rol. In vochtige gebieden hebben meer mensen last van winterhanden dan in droge, maar vaak koudere, gebieden. De aandoening ontstaat door een storing in de doorbloeding. Normaal gesproken regelt het lichaam de temperatuur mede door het verwijden van de bloedvaten, zodat het bloed beter kan doorstromen. Dit gebeurt in het geval van winterhanden niet goed, zodat het bloed niet in de uitstekende delen van het lichaam kan komen om ook deze te verwarmen, in dit geval de vingers en de tenen. Behalve handen en voeten, kan de aandoening zich ook uitbreiden naar benen, heupen, armen en oren.perniones

De doorbloeding heeft dus grote invloed op het ontstaan van winterhanden. Vanuit de volksgeneeskunde wordt daarom een aantal behandelingen geadviseerd.

Een daarvan is de borstelmassage. Dit is een eenvoudige massagetechniek met behulp van een zachte massageborstel. Hierbij wordt de huid op een manier geborsteld die vergelijkbaar is met het poetsen van schoenen. Je begint met de armen en benen. Op de buik, borstkas, schouders en rug worden draaiende bewegingen gemaakt. (Bij vrouwenborsten niet  met de borstel, maar met een zachte handbeweging).  Je kunt dit op jezelf toepassen, maar de voorkeur gaat uit om je door iemand anders te laten borstelen. De massage kan tot twee keer per dag gedaan worden.
De borstelmassage is goed te combineren met koude afgietingen. Afgietingen gebeuren bij voorkeur met een tuinslag of een gelijkmatige straal uit de douchekop (vergelijkbaar met de straal die uit een tuinslang zou komen). Je kunt dit dus ook in de douche of badkuip doen, maar zorg ervoor dat je niet in het water staat. Je kunt het contact met water bijvoorbeeld vermijden door op een houten rooster te staan. Het water moet in ieder geval altijd kunnen wegstromen. Het afgieten gebeurt langzaam en gelijkmatig, zonder onderbrekingen. Werk naar het hart toe, dus begin bij de voeten of handen en werk langzaam omhoog. De juiste volgorde is: arm, bovenlichaam, knie, dij en dan het volledige lichaam. Hou bij de techniek een gieter of tuinslang in gedachten, zodat je het juist uitvoert.
Is dit je te ingewikkeld? Probeer dan wisselbaden. Dit wil zeggen dat de handen en/of voeten drie minuten gedompeld worden in warm water en 30 seconden in koud water. Sluit af met warm water.

Andere tips uit grootmoeders handboek zijn de pijnlijke plekken bedekken met aardappelschillen of over je handen en/of voeten plassen met ochtendurine.  Iets moderner zijn behandelingen met infraroodlampen. Dit kun je vijf minuten per keer, meerdere malen per dag herhalen.

ARGI-Al deze behandelingen hebben een positief effect op de doorbloeding. Wil je extra hulp? Dan is Argi+ misschien iets voor jou. Dit is een natuurlijk supplement met L-arginine en een mix van essentiële vitaminen, speciaal ontwikkeld voor actieve mensen en sporters. Het geeft extra energie en een beter herstel van het lichaam, met name doordat door de L-arginine de bloedvaten verwijden zodat er meer zuurstof door het bloed kan stromen. Maar doordat het helpt de bloedvaten te verwijden, zou het bloed dus ook beter kunnen doorstromen naar de plekken die bij winterhanden en -voeten moeilijk te bereiken zijn.

Al de bovenstaande tips kun je ook ter preventie doen wanneer je al eens last heb gehad van winterhanden. Mocht je toch last hebben, dan is het het beste om kou te vermijden en je goed te wapenen tegen de kou door buiten warme kleding, sjaal, handschoenen, thermosokken et cetera te dragen. Hou er wel rekening mee dat de materialen goed ventileren, anders zorg je voor een hogere vochtigheidsgraad (zweet) wat weer een nadelige invloed heeft op de aandoening. Zorg er tevens voor dat de kleding niet te strak zit. Dat kan het bloed afknellen, wat uiteraard nadelige gevolgen heeft voor de doorbloeding.

sneeuwpop