Luister naar je ontlasting

In mijn praktijk ben ik veel bezig met de gezondheid van de darmen. Het is dus vaak praten over de stoelgang. Je ontlasting verteld je namelijk meer dan je denkt… Kleur, geur en samenstelling vertellen je iets over de gezondheid van je darmen, daarom deze blog over poep!
Waarom is het belangrijk om je darmen gezond te houden?

Dus, gezonde darmen, is een gezond lichaam. Daarbij zijn schone darmen noodzakelijk voor de opname van vitaminen en mineralen en de enige basis om gezond af te kunnen vallen. Waar moeten immers de afvalstoffen heen die je kwijt moet als de darm te vervuild is om deze te kunnen verwerken?
Voor het volgende gedeelte moeten we even achterom kijken als we onze behoefte hebben gedaan. Ontlasting kan namelijk verschillende kleuren hebben. Dit kan beïnvloed zijn op wat we gegeten hebben, maar het kan ook andere oorzaken hebben:
  • Licht bruin: kan duiden op te weinig galproductie, of obstructie van de galwegen. Gal geeft namelijk kleur aan je ontlasting, dus als er weinig kleur is, zal je voedsel niet goed worden verteerd.
  • Zwart: bij obstipatie, een bloeding in het spijsverteringsstelsel of bij inname van ijzertabletten, kan de ontlasting donkerder van kleur zijn.
  • Grijs: waarschijnlijk wordt er te veel vette voeding gegeten, waardoor gisting in de darm ontstaat.
  • Groen: het voedsel blijft waarschijnlijk te lang in de darm, wat kan duiden op een teveel aan gal. Het kan ook komen van veel groene bladgroenten of vezels, in dat geval is het van tijdelijke aard.
  • Geel: hierbij wordt gedacht aan een verstopping van de galbuis. Ook overmatig alcoholgebruik kan de veroorzaker zijn.
  • Rood: bloed in de ontlasting geeft meestal een bloeding aan in het laatste deel van de endeldarm, zoals een aambei of een ontsteking.
  • Witte puntjes: meestal is er sprake van wormpjes in de darm.
  • Veel slijm: teveel suikerrijke voeding, zuivelproducten en of (witte) zetmeelproducten.
  • Schuim: teveel suikerrijke voeding en alcohol.

Zoals eerder gezegd is niet alleen de kleur, maar ook de samenstelling van belang:

Bristol_Stool_Chart

  • Type 1: verschillende harde brokjes, zoals nootjes. (Moeilijk uit te scheiden). Heeft het langst in de darmen gezeten en is vaak moeilijk uit te scheiden. Wanneer dit je samenstelling is, lijdt je aan constipatie en uitdroging en zit je vol met gifstoffen.
  • Type 2: zoals worstjes, maar brokkelig. Ook deze vorm geeft aan dat iemand aan constipatie lijdt en uitgedroogd is.
  • Type 3: zoals worstjes, maar met scheurtjes op de oppervlakte. Normale, gezonde ontlasting.
  • Type 4: zoals een worst of slang, zacht en glad. Normale, gezonde ontlasting.
  • Type 5: zachte brokjes met duidelijk zichtbare randen. (makkelijk uit te scheiden). Zachte diarree. Mogelijk een risico voor darmziekte.
  • Type 6: luchtige stukjes met rauwe randen. Diarree.
  • Type 7: vloeibaar, geen vaste stukken. Heeft het korst in de darmen gezeten. Dit kan zijn vanwege ernstige diarree, cholera of een bacteriële of virale infectie.

Tenslotte nog een stukje over de geur. Als je je neus dicht hebt moeten knijpen met het kijken in de toiletpot naar je ontlasting, is dit geen goed nieuws… Hoe minder geur, hoe beter de stoelgang.

Een goede stoelgang moet dus aan verschillende eigenschappen voldoen:

  • Vorm: zoals in type 3 en 4 van de bristol stool chart.
  • Reuk: nagenoeg reukloos.
  • Kleur: afhankelijk van het soort voedsel dat gegeten werd, maar over het algemeen een egale bruine kleur.
  • Toiletpapier: zou overbodig moeten zijn. Een gezonde ontlasting zou de anus niet moeten bevuilen, dus hoe minder toiletpapier nodig is, hoe beter.

 

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.